Menurut Yusup Hashim (1998), beliau telah
membahagikan reka bentuk pengajaran kepada tiga tumpuan utama iaitu :
•Model
yang berorientasikan bilik darjah.
•Model
yang berorientasikan produk.
•Model
yang berorientasikan sistem.
Dan model ASSURE merupakan model yang
berorientasikan bilik darjah memandangkan tugas guru sebagai pelaksana sistem. Model
ini dapat membantu guru merancang pengajaran-pembelajaran dengan baik dan
berkesan. Model ASSURE ini mendapat namanya hasil akronim huruf awal
A.S.S.U.R.E.
A –
Analyze learner.
S
– State objectives.
S –
Select method, media and materials.
U
– Utilise media and materials.
R
– Require learner response/participation.
E
– Evaluate and revise materials.
Model ini mengandungi enam langkah iaitu
analisis ciri pelajar, nyatakan objektif pengajaran pembelajaran, pilih media
dan bahan pengajaran-pembelajaran, gunakan media dan bahan
pengajaran-pembelajaran tersebut, libatkan pelajar dalam proses pembelajaran,
dan nilai serta semak semula keberkesanan penggunaan media dan bahan
pengajaran-pembelajaran.
No comments:
Post a Comment