Sunday 30 September 2012

Rancangan Pengajaran Harian (berasaskan model ASSURE)

MODEL  ASSURE
CIRI-CIRI UMUM
A - Analysis student
Mata Pelajaran        :           Kemahiran Hidup
Tahun                                    :           4 Cempaka (10 Tahun)
Tarikh                        :           1 Oktober 2012 (Isnin)
Masa                          :           9.00 pagi – 10.00 pagi (60 minit)
Bilangan Murid       :           30 orang (18 lelaki 12 perempuan)

PSA                            :           i)  Murid pernah memasuki bengkel dan
                                               menggunakan alatan dan bahan di
                                               dalam bengkel.
                                            ii) Murid pernah mengamalkan
                                                beberapa peraturan yang
                                                ditetapkan oleh ibubapa di rumah.

S - State Objective
Pada akhir pengajaran dan pembelajaran, murid-murid dapat;
·                     Menyenaraikan sekurang-kurangnya tiga peraturan keselamatan am dan peraturan keselamatan diri di bengkel dengan tepat.
·                     Menyatakan cara menyimpan alatan dan bahan dengan selamat di dalam bengkel.

S - Select method, media, and material
Method    : Pembelajaran secara konstruktivisme, kaedah
                   penerangan, perbincangan dan permainan.
Media       : Slaid power point, model peti pertolongan cemas, 
                   kotak ajaib dan model panel alatan tangan.
Material    : Lembaran kerja(Lampiran 1&2), komputer riba ,
                   LCD dan papan putih.

U - Ultilise media and material
Set Induksi :
i.  Murid didedahkan dengan peraturan am dan peraturan keselematan diri semasa berada di dalam bengkel.

ii.    Guru menerangkan kepentingan mematuhi keselamatan bengkel.
R - Require learner participation
Langkah 1 :
1.    Guru menarik perhatian murid dengan bertanyakan apakah peraturan yang telah ditetapkan oleh ibubapa mereka di rumah.

2.    Murid memberi pelbagai jawapan berkenaan peraturan yang mereka amalkan di rumah.

3.    Guru menerangkan peraturan keselamatan am dan peraturan keselamatan diri menggunakan slaid power point dan model kotak pertolongan cemas.

4.    Guru memberikan lembaran kerja (Lampiran 1) kepada murid-murid untuk menguji tahap kefahaman mereka.

5.    Secara berpasangan, murid dikehendaki menyenaraikan sekurang-kurangnya tiga peraturan keselamatan am dan tiga peraturan keselamatan diri.

6.    Guru meminta beberapa pasangan murid membentangkan hasil kerja mereka di hadapan kelas.

7.    Guru memberikan pujian kepada pasangan murid yang dapat melaksanakan tugasan dengan baik dan kata-kata semangat kepada pasangan murid yang kurang berjaya.

Langkah 2 :
1.    Guru menerangkan cara yang betul menyimpan alatan dan bahan untuk mengelakkan kemalangan.

2.    Murid dibahagikan kepada 6 kumpulan untuk melaksanakan aktiviti melengkapkan panel alatan tangan.

3.    Guru akan memainkan muzik dan murid dikehendaki bergerak dalam bentuk bulatan secara berkumpulan sambil memegang kotak ajaib secara bergilir-gilir.

4.    Apabila muzik diberhentikan, murid terakhir yang memegang kotak ajaib di dalam setiap kumpulan dikehendaki melengkapkan panel alatan dengan alatan yang betul.

5.    Setiap wakil kumpulan yang berjaya meletakkan alatan pada panel dengan betul akan diberikan 10 markah dan kumpulan yang berjaya memperoleh markah tertinggi akan menerima hadiah.

Langkah 3 :
1.    Guru memberikan kuiz kepada murid yang merangkumi ketiga-tiga perkara iaitu peraturan keselamatan bengkel, peraturan keselamatan diri dan cara menyimpan alatan dan bahan.

2.    Secara berpasangan, murid dikehendaki menyempurnakan silang kata yang diedarkan oleh guru dalam bentuk lembaran kerja (Lampiran 2).

3.    Guru membincangkan jawapan silang kata bersama murid-murid dan membantu murid-murid yang masih kurang faham.

E - Evaluate and revise
Penutup :
1.    Guru membantu murid membuat rumusan berkenaan peraturan keselamatan bengkel, peraturan keselamatan diri dan cara menyimpan alatan dan bahan.

2.    Guru bertanyakan beberapa soalan kepada murid-murid.

Soalan:
i)             Apakah perkara yang dipelajari pada hari ini?
ii)            Apakah peraturan am dan peraturan keselamatan diri?
iii)           Bagaimana cara yang betul untuk menyimpan alatan dan bahan?
iv)           Apakah perasaan murid pada hari ini?

No comments:

Post a Comment