Reka bentuk pengajaran adalah satu proses
sistematis yang menterjemahkan prinsip-prinsip umum pengajaran-pembelajaran kepada
bentuk perancangan bahan dan penyampaian pembelajaran. Menurut hasil tulisan
Noriati A. Rashid, Boon Pong Ying, Sharifah Fakhriah Syed Ahmad dan Wan
Kamaruddin Wan Hasan dalam buku yang bertajuk Teknologi dalam Pengajaran dan
Pembelajaran, reka bentuk pengajaran (RP) dibahagikan kepada 3 kategori iaitu :
•Reka bentuk pengajaran sebagai satu proses.
•Reka bentuk pengajaran sebagai satu disiplin.
•Reka bentuk pengajaran sebagai satu sains.
Secara umumnya, kesemua reka bentuk
pengajaran memiliki ciri-ciri asas yang sama berdasarkan kepada teori dan
penyelidikan. Menurut Richey (1986), terdapat enam elemen asas reka bentuk
pengajaran iaitu :
•Menentukan keperluan
murid.
•Menentukan matlamat dan
objektif.
•Membina prosedur
penilaian.
•Mereka bentuk dan
memilih strategi dan penyampaian.
•Mencuba sistem
pengajaran.
•Menilai keseluruhan
sistem.
No comments:
Post a Comment